گزارش همايش بوم گردي و توسعه پايدار در خراسان رضوي با تاكيد بر شهرستان طرقبه شانديز

گزارش

همايش بوم گردي و توسعه پايدار در خراسان رضوي با تاكيد بر شهرستان طرقبه شانديز

 

 

برگزار کنندگان: توسط انجمن پارسه دوستاداران ميراث فرهنگي و انجمن علمي گردشگري ايران شعبه خراسان رضوي

 

زمان و مکان: چهار شنبه 16 دي ماه 1394 در محل تالار اجتماعات دانشكده علوم دانشگاه فردوسي مشهد و با همكاري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي، شهردازري طرقبه و دفتر امور روستايي استانداري خراسان رضوي

 

 

 

همايش بوم گردي و توسعه پايدار در خراسان رضوي با تاكيد بر شهرستان طرقبه شانديز توسط انجمن پارسه دوستاداران ميراث فرهنگي و انجمن علمي گردشگري ايران شعبه خراسان رضوي عصر روز چهار شنبه 16 دي ماه 1394 در محل تالار اجتماعات دانشكده علوم دانشگاه فردوسي مشهد و با همكاري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي، شهرداري طرقبه و دفتر امور روستايي استانداري خراسان رضوي برگزار شد.

 

دكتر حمد الله سجاسي عضو هيات علمي گروه جغرافياي دانشگاه فردوسي مشهد و رييس انجمن علمي گردشگري ايران شعبه خراسان رضوي  ضمن خير مقدم به حضار گرامي و ميهمانان ويژه همايش در سخناني به اهميت مستند سازي در بوم گردي اشاره نمودند.  در ادامه آقايان حسيني فرماندار شهرستان طرقبه شانديز و حسين زارع صفت مدير كل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي به ايراد سخنراني پرداختند.

 

نشست علمي بوم گردي و توسعه پايدار در خراسان رضوي با حضور دكتر علي بهمني، دكتر شمس السادات زاهدي، محمد علي فياضي و فاطمه ظفر برگزار گردي و هر كدام از سخنرانان به اهميت موضوع و ضرورت توجه جدي به آن پرداختند.

 

محمد علي فياضي در "همايش بوم گردي و توسعه پايدار در خراسان رضوي با تاكيد بر طرقبه و شانديز" افزود: اين تسهيلات با كارمزد 4 درصد و با هدف افزايش جذب گردشگر و توسعه گردشگري روستايي و بوم گردي پرداخت مي شود.

 

وي گفت: گردشگري مكمل فعاليت روستائيان است و بايد از انرژي پاك طبيعت براي توسعه گردشگري بهره گرفت.

 

مديركل دفتر همكاري ها و توافق هاي ملي گردشگري سازمان ميراث فرهنگي كشور افزود: در حال حاضر 500 روستاي اولويت دار در توسعه گردشگري شناسايي شده و يكي از راه هاي توسعه گردشگري در برنامه ششم ، تقويت و توسعه گردشگري روستايي و بوم گردي است.

 

فياضي گفت : اين موضوع با تاكيد بر تحقق اقتصاد مقاومتي در برنامه ششم توسعه پيش بيني شده است.

 

وي افزود: مقام معظم رهبري نيز بر جذب ايرانگردان خارجي تاكيد دارند و تا پايان برنامه ششم توسعه تعداد گردشگران خارجي بايد به 5 برابر يعني رقمي حدود 13 ميليون نفر افزايش يابد.

 

مدير كل دفتر همكاري ها و توافق هاي ملي گردشگري سازمان ميراث فرهنگي كشور خاطر نشان كرد: توسعه بوم گردي علاوه بر ايجاد اشتغال در روستاها مي تواند به افزايش تعداد گردشگران داخلي و خارجي و بالارفتن ميزان مسافرت به مناطق بكر روستايي شود.

 

ساكنان روستا ذي نفع هاي اصلي توسعه بوم گردي

 

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي هم در اين همايش با بيان اينكه توسعه بوم گردي مي تواند منجر به افزايش جذب گردشگر به مناطق بكر روستايي شود گفت: اين آمادگي را داريم تا آموزش هاي لازم به دهياران روستاها به عنوان راهنمايان گردشگري ارائه شود.

 

حسين زارع صفت افزود: خوشبختانه بوم گردي در كشور ما مورد توجه قرار گرفته و اين موضوع در دستور كار استان ها و مناطق مختلف كشور قرار گرفته است.

 

وي افزود: بسياري از كشورهاي دنيا از سال ها پيش به موضوع بوم گردي به عنوان يكي از مهمترين راهكارهاي توسعه گرشگري و افزايش جذب گردشگر اقدام كرده اند كه اين موضوع خوشبختانه چند سالي است كه در كشور ما و به تبع آن در استان خراسان رضوي نيز مورد توجه قرارگرفته است.

 

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي با اشاره به اهميت توسعه بوم گردي اظهارداشت: توسعه بوم گردي در ايران با توجه به سابقه فرهنگي و تمدني و جاذبه هاي بي نظير گردشگري مي تواند به عنوان يك ضرورت مهم دنبال شود.

 

زارع صفت گفت: فرصت هاي پيش رو در توسعه بوم گردي ما را الزام مي كند كه توسعه گردشگري يك راه قطعي و انتخاب اجباري است.

 

وي افزود: مهمترين موضوع ايجاد و توسعه بوم گردي مشاركت جوامع محلي است كه در همين ارتباط سند ملي توسعه بوم گردي در سطح كشور آماده شده و در برنامه ريزي هاي اجرايي نيز آئين نامه هاي مربوط به آن تصويب شده است.

 

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي گفت: در جلسه با مديران صندوق كارآفريني اميد نيز مديران اين صندوق قول مساعد در خصوص پرداخت تسهيلات براي ساخت اقامتگاه هاي بوم گردي دادند.

 

زارع صفت افزود: يكي از مهمترين موضوعاتي كه بايد در توسعه بوم گردي به آن توجه داشت آموزش جوامع محلي و مردم درگير با توسعه بوم گردي است.

 

وي خاطر نشان كرد: در همين ارتباط اين آمادگي را داريم تا آموزش هاي لازم به دهياران روستاهاي مختلف به عنوان راهنمايان گردشگري در حوزه توسعه بوم گردي ارائه گردد.

 

فرماندار شهرستان بينالود نيز در اين همايش با اشاره به ظرفيت هاي منطقه طرقبه در حوزه بوم گردي گفت: طرقبه به عنوان يكي از زيباترين مناطق ييلاقي در حقيقت مهمان خانه استان است.

 

سيد حسن حسيني افزود: اين منطقه به عنوان يك حياط شهر نقش اساسي در افزايش ميزان گردشگران به استان دارد و جاذبه هاي بي نظير طرقبه مانند غار مغان و نيز روستا هاي زيبا مانند زشك مي تواند عامل مهمي در افزايش جذب گردشگر باشد  .

 

  سپس فاطمه ظفر پژوهشگر ارشد مطالعات روستايي ماحصل يافته هاي علمي - پژوهشي خود در كار روستاي مارشك خراسان رضوي براي حضار ارايه كرد و از گردشگري به عنوان مدل توسعه پايدار در اين روستا ياد كرد. در بخش دوم برنامه غلامحسين نوعي رئيس هيات مديره انجمن پارسه مجري همايش  ضمن عذر خواهي بابت نقص فني سالن و تاخير و تغييري كه در برنامه همايش ايجاد شد و ناچار كليپ هاي صوتي و تصويري را حذف نموديم، به ارايه گزارشي از روند تدوين كتاب نفيس طرقبه و معرفي همكاران خود پرداخت. ايشان  ضمن اشاره به مشاركت 50 نفر در امر تدوين، عكاسي، نظارت، ويرايش و ... به حمايت ويژه بخش خصوصي و افراد علاقه مند در شهر طرقبه اشاره كردند كه همه هزينه چاپ كتاب در تيراژ 5 هزار نسخه را تامين نمودند. گفتني است: در اين همايش هم چنين تمبر و كتاب نفيس طرقبه ستاره گردشگري خراسان رضوي كه توسط انجمن پارسه دوستداران ميراث فرهنگي تدوين شده است رونمايي شد.

 

photo 2015-12-31 14-24-26

-1 photo 2016-01-09 23-02-10

 

photo 2016-01-09 23-01-27

photo 2016-01-09 22-54-36

photo 2016-01-09 23-02-06